Revalideren van thuis: we helpen je!

Revalideren van thuis: we helpen je!

Er zijn tal van mogelijkheden om thuis verder te werken aan jouw herstel. Was jij al vaste klant bij de kinesitherapeut? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk een waaier aan oefeningen die je kan doen. Het betreft hier gerichte oefeningen om jouw specifieke probleem aan te pakken. Als je al een lijstje hebt, dan kan je hier even mee verder. Even, want zoals je weet is het essentieel om oefeningen te gaan updaten, te variëren en te checken in welk stadium van je revalidatie jij nu precies zit. Op die manier blijf je opbouwen, verder weg van die blessure… Het einddoel dus!

Help, mijn huis is geen fitness!

Een uitgeruste fitness bij je thuis is voor de meeste onder ons geen optie. Dat hoeft ook helemaal niet, want met weinig materiaal kan je al heel wat doen. Mits een beetje creativiteit kan je ook met alledaagse voorwerpen een stevige workout doen. Zo kunnen boeken of flesjes water perfect dienen als gewichtjes, kussens als instabiele ondergrond en oude fietsbanden als weerstandsrekker.

Help, voer ik deze oefeningen wel correct uit?

Aan de hand van oefenschema’s en video’s proberen we jou zo goed mogelijk te helpen. Je kinesitherapeut is er echter niet bij om je te controleren… Of toch? Met SQUADT bieden wij videoconsultaties aan, waardoor we je ook vanop afstand kunnen corrigeren. Zo kunnen we jouw oefeningen overlopen en stilstaan bij aandachtspunten, compensaties en eventuele progressies. 

Zoek sowieso een spiegel en kijk naar jezelf terwijl je de oefening uitvoert. Denk aan de tips en tricks die jouw kinesitherapeut je meegaf in het verleden. Even de weg kwijt? Hang jouw workout, met de juiste houdingen uit in de kamer waar je je oefeningen doet. 

Help, hoe vaak moet ik mijn oefeningen doen? 

Ook hier is er geen gouden regel. Idealiter herhaal je je oefeningen zo’n 3 à 4 maal per week. Doe je je oefeningen slechts 1 keer in de week? Dan krijgen je spieren onvoldoende prikkels om progressie te boeken. Zet er wel een limiet op voor jezelf en ga ook niet in overdrive, geef je spieren telkens een dag de tijd om te recupereren. Wissel dus je dagen af met cardio, kracht (oefeningen) en uiteraard ook de nodige rustdagen. 

Help, ik ben mijn motivatie kwijt om oefeningen te doen… 

Thuis oefeningen doen vraagt meer zelfdiscipline, dat klopt. Wel, laat dit nu de uitgelezen periode zijn om die te kweken. Ben je bij je kinesitherapeut, dan kan je natuurlijk niet anders dan oefeningen doen. Nu heb je de vrijheid om te beslissen wanneer je dit doet, hoe lang je dit doet en hoe intensief je jouw oefenschema afwerkt. Die vrijheid kan net lastig zijn om mee om te gaan… We know! 

Onze gouden raad: plan! Maak er een routine van om je oefeningen op bepaalde dagen en een bepaald tijdstip te gaan doen. Zo kan je meteen ‘s morgens voor het ontbijt dit doen, of net ‘s avonds voor het avondmaal. Dit bepaal je volledig zelf. Een whiteboard met een week-planning opmaken en daar ook jouw oefeningen in plannen is bv. een goed idee. 

Help, het lukt me echt wel niet alleen...

Geen nood, we zijn er ook nog steeds om je te helpen, dus je hoeft dit zeker niet helemaal alleen te doen. SQUADT laat je niet aan je lot over! Via video consultaties doen we nog steeds je oefeningen gewoon samen. Bovendien zijn die gedurende de COVID-19 periode volledig terugbetaald, dus daar hoef je je alvast geen zorgen over te maken, we got you. 

Contacteer ons via  info@squadt.be voor een afspraak of meer info!

Begin je met hardlopen? 6 tips om blessures te voorkomen!

Begin je met hardlopen? 6 tips om blessures te voorkomen!

lees meer

Waarom iedereen (eens) yoga zou moeten doen

Waarom iedereen (eens) yoga zou moeten doen

lees meer

Pre-season soccer trainingen

Pre-season soccer trainingen

Het voetbalseizoen 2017-2018 loopt nog maar net op zijn einde of de volgende seizoensvoorbereiding dient zich reeds stilaan aan.

lees meer

Christophe Lepoint (kvk) : vlot herstel

Christophe Lepoint (kvk) : vlot herstel

De revalidatie verloopt voorspoediger dan vooropgesteld.

lees meer

Gary Kagelmacher

Gary Kagelmacher

Ik werk hier elke dag heel hard.

lees meer

Zit-Sta bureau's in de lift

Zit-Sta bureau's in de lift

De verkoop van zit-sta bureaus stijgt. Welke voordelen kunnen we halen uit deze bureaus? Vanwaar komt de stijging?

lees meer

To Stretch or Not To Stretch

To Stretch or Not To Stretch

Over geen enkel onderwerp binnen de sport werd en wordt zoveel gesproken en gediscussieerd als over stretching.

lees meer

Gertjan De Mets: Vechten voor plaats na maandenlange revalidatie

Gertjan De Mets: Vechten voor plaats na maandenlange revalidatie

lees meer

Hein Vanhaezebrouck over Callewaert-Wemel

Hein Vanhaezebrouck over Callewaert-Wemel

Topkwaliteit in België

lees meer

Testdagen bij Callewaert-Wemel op 2 & 3 juli

Testdagen bij Callewaert-Wemel op 2 & 3 juli

Tijdens het weekend van 2 & 3 juli organiseren wij vanuit Callewaert-Wemel enkele testmomenten om het brede publiek kennis te laten maken met 2 nieuwe en veelbelovende items binnen de sportmedische wereld: de EXO L Brace en Sportkompas.

lees meer

Blessurepreventie: beter voorkomen dan genezen

Blessurepreventie: beter voorkomen dan genezen

Het uitoefenen van sport op een regelmatige basis wordt beschouwd als een belangrijke component van een actieve en gezonde levensstijl.

lees meer

Bekijk alle artikels

We are SQUADT and you can assemble a Smart & Quality Driven Team to be on top of your physical health. If you want to recover or maximise your physical health as a patient, a client, a sporter or top sporter, you are most welcome at our basecamp Windhoek 13!